Brøndby har – som Steve Cooper proklamerede efter nederlaget til FC København – udtalt sig om de tvivlsomme dommerkendelser i torsdagens Europa-playoff.
Dommer Morten Krogh kom i stort fokus, da Brøndby og FC København torsdag aften tørnede sammen i en kamp om deltagelse i Conference League-kvalifikationen.
Flere kampafgørende kendelser gik imod Brøndby, og efter opgøret fortalte en fortørnet Steve Cooper, at han ikke ville udtale sig, men at klubben ville komme med et officielt statement, hvor de ville søge svar på en række kendelser.
Læs også: Cooper: Har ondt af Superligaen – Brøndby kommer med en udtalelse
Selvom waliseren nu er fyret i Brøndby, har klubben udgivet et statement på deres hjemmeside, hvor de konkret søger svar på tre tvivlskendelser.
Den første drejer sig om FC Københavns venstreback Marcos Lopez, der som bagerste mand hægter Mayckel Lahdo med frit løb ned mod FC København-målet.
Det takseres kun til et gult kort, fordi den svenske kantspillers træk bliver vurderet for langt til, at han når den før FC København-keeper Dominik Kotarski.
Noget, som Brøndby dog stiller sig stærkt undrende overfor:
– I 2. halvleg ligner det ikke, at Mayckel Lahdo har nogen modspillere – herunder målmanden – inden for en betragtelig radius, da han bliver fældet bagfra. Som det er tydeligt på billederne fra kampen er Lahdo adskillige meter nærmere bolden, da han fældes.
– Derfor har vi svært ved at forstå dommerens forklaring efter kampen, og i vores øjne fremstår situationen som et klokkeklart rødt kort til FC København-spilleren, eftersom han var sidste mand. Vi efterlyser derfor en uddybning på, hvorfor der ikke uddeles direkte rødt kort i den situation, og hvordan dommerteamet har fortolket reglerne i netop denne episode. Kan I fortælle, hvad det er, vi misser?
De har samtidig vedhæftet nedenstående billede, som i al tydelighed viser, at bolden er nær svenskeren, da Marcos Lopez hægter ham.

Derudover mener Brøndby heller ikke, at der var offside på Sho Fukuda i opspillet til Jordi Vanlerberghes 2-2-scoring kort før tid.
Ifølge VAR-teamet var der en offside på 8 centimeter, men de offentliggjorte billeder overbeviser ikke Brøndby, der skriver følgende:
– Derudover mener vi, at Sho Fukuda fremstår klart onside i situationen i den forlængede spilletid op til Jordi Vanlerberghes scoring til 2-2. Vi respekterer naturligvis, at dommerteamet og VAR har haft et andet syn på situationen, men ud fra de billeder og vinkler, der er blevet vist og delt offentligt af DBU, har vi fortsat vanskeligt ved at se grundlaget for en offside-kendelse, der i første omgang umiddelbart flages tidligt af en linjedommer uden frit udsyn.-
– Derfor efterlyser vi en forklaring på, hvilke billeder, linjer eller vurderinger der ligger til grund for afgørelsen. Kan I på nogen måde gøre os klogere?

Brøndby nævner slutteligt en tredje kendelse, som dog ikke fik betydning for kampens resultat.
I de døende sekunder stødte Bartosz Slisz og Elias Achouri hovederne sammen, og her var det kun Brøndbys midtbanespiller, der fik en advarsel.
– I slutningen af kampen opstår desuden en episode mellem Bartosz Slisz og Elias Achouri, hvor de to spillere støder panderne mod hinanden. Trods det faktum er det kun den ene spiller, der modtager et gult kort. Vi mangler en forklaring på, hvordan denne situation er blevet vurderet, samt hvilken konkret regel eller fortolkning der ligger til grund for, at sanktionen alene gives til én af spillerne. Hvad er det, vi overser?
Det officielle statement er underskrevet af Bestyrelsen i Brøndby.
Læs også: VAR tegnede to gange: 8 centimeter offside, melder dommeren














